MODEL ZMIANY OŚWIATOWEJ
Efekty wykorzystania któregokolwiek modelu częściowo zależą od tego, czy dobrze uchwyciliśmy pojęcie wdrożenia. W tabeli 9.1 wyliczono główne czynniki wpływające na wdrażanie innowacji pedagogicznych.Osoby odpowiedzialne za wdrożenie nowego programu muszą dobrze znać właściwości innowacji, opór wobec niej może bowiem wynikać z tego, że ludzie nie rozumieją potrzeby zmiany lub potrzeby tej nie czują. To, co uznajemy za potrzebne, odzwierciedla nasz system wartości. Jeżeli zmiana wydaje się zgodna z nim, łatwiej uznamy potrzebę jej wprowadzenia.Do czego program prowadzi i co trzeba będzie zrobić: cel i sposób dojścia do niego – te dwie sprawy interesują najbardziej, kiedy staje się oko w oko z innowacją. W przypadku każdej zmiany znaczenie ma jasna świadomość celów i środków, tego, co odróżnia daną innowację od tego, co robi się do tej pory.