W DUŻYCH SZKOŁACH
Komisje takie są częścią planu restrukturyzacji szkoły. Wciąż jednak trwają dyskusje, czy udział w nich członków lokalnej społeczności ma polegać na prawie doradzania, czy prawie decydowania, także o ogólnym kierunku działania szkoły. W jednym i w drugim przypadku dyrektor odpowiada za to, żeby ludzie obdarzeni prawem wpływania na decyzje programowe nie sparaliżowali prac.W dużych szkołach rolą dyrektora jest wspieranie programu: wygospodarowanie czasu na prace programowe, dokształcanie nauczycieli, przydzielanie środków, dopracowywanie formuły misji szkoły (manifestu szkoły). W małych szkołach dyrektor może bezpośrednio uczestniczyć w pracach programowych: inicjować te prace, kreować i wdrażać program. Bez względu na to, jak w szczegółach przedstawiać się będzie rola dyrektora, przesunięcie na poziom szkoły większości decyzji organizacyjnych daje dyrektorowi znacznie większą władzę i czyni go osobą publiczną. Z władzy tej korzystać może i w ten sposób, że podzieli się odpowiedzialnością za planowanie programu z innymi.